مدرسه علمیه النجیبیه کوشک

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

تقلید چرا؟

27 مرداد 1393 توسط محمدی فرد

فلسفه تقلید چیست؟
تقلید در احکام شرعی رجوع به متخصص و اهل خبره است؛ یعنی، همان گونه که همه عقلای عالم در هر رشته و صنعت و علمی به نزد متخصص و اهل خبره آن رشته می روند؛ مثلاً برای اطلاع از نوع بیماری به پزشک رجوع می کنند برای آشنایی از احکام دین و حلال و حرام و واجب و مستحب وظیفه دارند به متخصص آن، یعنی عالمی که عمری را در فهمیدن این احکام از قرآن و روایات زحمت کشیده رجوع نمایند و این کار از نظر عقلا نه تنها تقلید کورکورانه نیست بلکه بسیار ستایش می شود.
اما تقلید کورکورانه؛ یعنی انسان بدون آگاهی و دلیل منطقی و عقلی از راه و رسم فرد یا قومی پیروی کند، مثل بت پرستان که وقتی پیامبران به آن ها می گفتند چرا در مقابل این مجسمه های چوبی و سنگی که هیچ نفعی ندارند و ضرری هم از شما برطرف نمی کنند سجده می کنید، می گفتند ما می دیدیم پدرانمان این عمل را انجام می دهند ما هم از آن ها پیروی می کنیم؛ این همان تقلید کورکورانه است که عقل و منطق آن را رد می کند یا مثل بعضی از غرب زده های امروز که به مجرد این که یک اروپایی لباسی را پوشید یا کاری را انجام داد بدون فکر از آن ها پیروی می کنند.
فلسفه تقلید، در واقع همان دلیل و مستند و مدرکی است که لزوم تقلید را برای مکلف اثبات می کند؛ بر خلاف دیگر احکام شرعی که دلیل آن ها امر و نهی هایی است که در قرآن و روایات موجود است، بدون این که لزوما در آن ها به فلسفه احکام نیز اشاره شده باشد.
لزوم تقلید:
در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خدای حکیم آن ها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع کرده است، واجبات و محرماتی که اگر انسان آن ها را اطاعت نکند، نه به سعادت مطلوب می رسد و نه از عذاب در امان است.
از سوی دیگر، چنین نیست که هر مسلمانی بتواند به آسانی، احکام شرعی را از قرآن و روایات و یا از عقل خود دریابد. نه قرآن مانند یک کتاب حقوقی یا رساله عملیه، احکام شرعی را به طور صریح بیان کرده است، و نه روایات معصومین علیهم السلام چنین است، و نه عقل بشر به تنهایی می تواند همه احکام را دریابد.
برای شناخت احکام شرعی، آگاهی های فراوانی، از جمله: فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع روایات و آیات، و ده ها مسأله دیگر لازم است که آموختن آن ها نیازمند سال ها تلاش جدی است.
در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه می بیند: نخست این که راه تحصیل علم که همان اجتهاد است در پیش گیرد؛ دوم این که در هر کاری آرای موجود را مطالعه کرده، به گونه ای عمل کند که طبق همه آرا، عمل او صحیح باشد (یعنی احتیاط کند)؛ و سوم این که از رأی کسی که این علوم را کاملاً آموخته و در شناخت احکام شرعی کارشناس است، بهره جوید. بی شک او در راه اول اگر به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی خواهد شد و از دو راه دیگر بی نیاز. اما تا رسیدن به آن، ناگزیر از دو راه دیگر است.
راه دوم: نیازمند اطلاعات کافی از آرای موجود در هر مسأله و روش های احتیاط است و در بسیاری از موارد، به دلیل سختی احتیاط، زندگی عادی او را مختل می کند. این سه راه اختصاص به برخورد انسان با احکام شرعی ندارد و در هر مسأله تخصصی دیگر وجود دارد. مثلاً یک مهندس متخصص را فرض کنید که بیمار می شود، او برای درمان بیماری خود باید خود شخصاً به تحصیل علم پزشکی بپردازد، یا تمام آرای پزشکان را مطالعه کرده، به گونه ای عمل کند که بعداً پشیمان نشود، و یا به یک پزشک متخصص رجوع کند. راه اول او را به درمان سریع نمی رساند، راه دوم نیز بسیار دشوار است و او را از کار تخصصی خود، که مهندسی است، باز می دارد. لذا او بی درنگ از یک پزشک متخصص کمک می گیرد و رأی او را عمل می کند.
او در عمل به رأی پزشک متخصص، نه تنها خود را از پشیمانی آینده و احیاناً سرزنش دوستان نجات می دهد، بلکه در اغلب موارد، درمان نیز می شود. مکلف نیز در عمل به رأی مجتهد متخصص، نه تنها خود را از پشیمانی آخرت و عذاب الهی نجات می دهد، بلکه به مصالح احکام شرعی نیز دست می یابد.

 1 نظر

چاره امر به معروف نه فقط حرف زدن

17 اردیبهشت 1392 توسط محمدی فرد

 

ضمن تبریک هفته معلم به همه علم دوستان سخنی گهربار از استاد شهید مرتضی مطهری درباره امر به معروف و نهی از منکر می آوریم.

[…در اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید عمل را دخالت دهیم…عمل اگر فردی باشد چندان مفید فایده نیست، خصوصا در دنیای امروز.این هم خود مشکلی اس در زندگی اجتماعی ما که آنهایی هم که اهل عمل می باشند توجهی به عمل اجتماعی ندارند و به اصطلاح"تک رو” می باشند. از عمل فردی کاری ساخته نیست، از فکر فرد ککاری ساخته نیست، از تصمیم فرد کاری ساخته نیست، همکاری و همفکری و مشارکت لازم است.

در تفسیر المیزان در ذیل آیه کریمه 200 آل عمران : یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا” بحثی دارد راجع به این که اسلام این است که تفکر، تفکر اجتماعی باشد.

… چندین سال پیش در یکی از شهرهای کوچک واقع در ایالت فیلادلفیای آمریکا زنها مبتلا به قمار بازی شده بودند. ابتدا کشیش ها و روزنامه نویس ها و خطبا و فصحا تا می توانستند راجع به بدی قمار خصوصا برای زن ها گفتند و نوشتند، ولی مثل همین حرف های خودمانی مانند گردو روی گنبد سر خورد و پایین افتاد و به جایی نرسید. تا آن که شهردار محل به فکر افتاد یکی دوتا باشگاه هنری زنانه دایر کند و سرگرمی های مناسب در آن جا فراهم نماید، از قبیل نمایش بچه های چاق و تندرست و جایزه دادن به مادران کاردان و از قبیل کارهای دستی و غیره، که هر کدام برنامه و ترتیبات خاصی داشت و مردم را سر ذوق  می آورد. دو سه سالی از این جریان گذشت که زن های آن شهر به کلی قمار را فراموش کردند.

این را می گویند چاره عملی و تدبیر عملی. این معنای دخالت دادن منطق و تدبیر در مبارزه با منکرات. اگر آن ها می  خواستند به موعظه ها و خطابه های کشیشان و مقاله ها قناعت کنند، می بایست برای همیشه بنشینند و مثل ما بگویند:

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من

 

 آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

 نظر دهید »

امام رضا علیه السلام و تمام خوبی ها

06 مهر 1391 توسط محمدی فرد

 

میلاد علی بن موسی الرضا مبارک باد.

امام رضا علیه السلام و تمام خوبی ها

چون مأمون خلیفه عباسی مورد تنفر مردم بود، برای جلب محبوبیت خود، امام رضا علیه السلام را به مشهد دعوت کرده با احترام پذیرفت، و خلافت اسلامی را به وی پیشنهاد کرد ولی چون امام رضا علیه السلام از خدعه وی آگاه بود حاضر به قبول مسئولیت جنایت های او و پدرانش نشد، لذا مأمون ولایتعهدی را به عهده آن حضرت گذاشت و امام به شرط عدم دخالت در امور مملکتی پذیرفت.

امام رضا علیه السلام شخصیت علمی عظیمی داشت و به عالم آل محمد معروف است. تمام پیشوایان ادیان موجود در خراسان ان روز به دعوت مأون در مجلس مناظره ای با امام شرکت کردند و امام از مدارک خود آنان استدلال می کرد و همه را محکوم ساخت.

روز به روز بر محبوبیت امام افزود ه می شد و روزی که به اصرار مأمون برای نماز عید به بیابان رفت با چنان استقبال عظیمی از طرف مردم مواجه شد که مأمون او را از نماز منع کرد.

سخنان گهرباری از امام رضا علیه السلام

عبادت چیست؟

لیس العبادة کثرة الصیام و الصلوة و انما العبادة کثرة التفکر فی امرالله

نماز و روزه زیاد عبادت نیست، بلکه عبادت اندیشه و فکر درباره امر آفرینش است.

وسیله جلب محبت و همچنین راههای دریافت علم و دانش:

الصمت باب من ابواب الحکمة

سکوت و کم حرفی یکی از راههای دریافت علم و دانش است.

الصمت تکسب المحبة إنه دلیل علی کل خیر

سکوت وسیله برای جلب محبت دیگران و راهنمای خوبی هاست.

 2 نظر

مؤمن آیینه مؤمن

27 فروردین 1391 توسط محمدی فرد

یکی از وظایف اخلاقی و عرفانی هر انسان تکامل جو و سعادت طلب، تهذیب نفس و پاکسازی افکار و رفتار خود و دیگران از معایب و نواقص است. در سخنان فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر اصل اصلاح نفس، هودسازی و دیده بانی از درون تأکید شده اشت.

برای رفع معایب درونی، تهذیب و خودسازی، در روایات و علم اخلاق چندین راهکار ارائه شده است:

1. همانند سازی بین خود و انسانهای کامل با استفاده از کمالات اخلاقی ایشان، چرا که انان ملاک و میزان انسانیت و الگوی کاملی برای ما به شمار می روند.

چنانچه در زیارت حضرت علی علیه السلام می خوانیم السلام علیک یا میزان الاعمال

2. تفکر و محاسبه نفس به صورت مستمر و شبایه روزی با هدف کشف نواقص درون و اصلاح آن ها که در روایات اهلبیت علیه السلام بر این مسئله تأکیدات فراوان شده است.

قال علی علیه السلام:

من أشد عیوب المرء أنتخفی علیه عیوبه[1]

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »

گفتگو با خدا

04 آبان 1390 توسط محمدی فرد

در رؤیا هایم دیدم که با خدا گفتگو می کنم
خدا پرسید پس تو می خواهی با من گفتگو کنی؟
من در پاسخ گفتم، اگر وقت دارید!
خدا خندید و گفت:
وقت من بی نهایت است.
پرسیدم چه چیز بشر تو را سخت متعجب می سازد؟

ادامه »

 1 نظر

نصیحت مقام معظم رهبری به داماد

15 مهر 1390 توسط محمدی فرد

برای عقد دخترم خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. قبل از عقد، مقام معظم رهبری زوجین را به لطافت و زیبایی نصیحت کردند. بعد از خواندن عقد، پدر داماد به آقا عرض کرد: اجازه می دهید داماد مدحی درباره امام عصر عج الله تعالی فرجه بخواند؟ داماد چند دقیقه ای در باره امام زمان علیه السلام مداحی کرد و آقا او را تحسین فرمودند. آقای لاریجانی (ریاست محترم سابق صدا و سیما) که در آنجا حضور داست، روبه داماد کرد و به شوخی گفت: با صدای خوبی که داری، باید شما را دعوت کنیم تا در صدا و سیما بخوانی، در این لحظه مقام معظم رهبری با صدایی جدی به آقای لاریجانی فرمودند: طلبه های مارا از دست ما نگیر. سپس رو به داماد کردند و فرمودند: عزیزم خوب درس بخوان. مبادا این حرف ها مسیرت را عوض کند و به جای درس دنبال این کارها بروی. این نکته برای من خیلی جالب بود که گاهی یک شوخی ممکن است مسیر شخصی را عوض کند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقاتهرانی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم

 نظر دهید »

تبریک روز جهانی کودک

14 مهر 1390 توسط محمدی فرد

روز جهانی کودک بهانه ای برای ورود به جهان کودکان است؛ برای ورود به این جهان باید آگاهی های خود را فراموش کنیم و با ناآگاهی های کودکانمان همراه شویم. آموختن زبان کودکانه نیز قدم بعدی است.

کودکان به حمایت ما نیاز دارند وهر گونه تغییر و تحول به نفع کودکان در جامعه به اقدامات ما در مقیاس جامعه بستگی دارد . تامین زندگی و رعایت حقوق کودکان باید در اولویت همه برنامه های خرد و کلان جامعه قرار گیرد هرگونه قوانین و مقرراتی که مستقیم یا غیرمستقیم زندگی کودکان را با سختی و رنج مواجه می کند باید فورا تغییر و اجرای آن متوقف شود.
خواست ما خواست همه ی انسانهای آزاده و بشر دوست است بهره مند شدن همه ی کودکان از تمامی حقوق انسانی و در خور, فارغ از جنسیت شان , نژاد شان , زبانشان و هر آنچه که دیوارهای جدایی بین انسانها می کشد .
روز جهانی کودک گرامی باد.

 1 نظر

بخشی ازبیانات مقام معظم رهبری در کنفرانس حمایت از انتفاضه

10 مهر 1390 توسط محمدی فرد

مسئله‌ى فلسطين داراى برجستگى ويژه‌اى است. فلسطين، مسئله‌ى اول در ميان همه‌ى موضوعات مشترك كشورهاى اسلامى است. مشخصات منحصر به فردى در اين مسئله وجود دارد:

اول اين كه يك كشور مسلمان از ملت آن، غصب و به بيگانگانى كه از كشورهاى گوناگون گردآورى شده و جامعه‌اى جعلى و موزائيكى تشكيل داده‌اند، سپرده شده است.


دوم اين كه اين حادثه‌ى بى‌سابقه در تاريخ، با كشتار و جنايت و ظلم و اهانت مستمر انجام گرفته است.

سوم آن كه قبله‌ى اول مسلمانان و بسيارى از مراكز محترم دينى كه در اين كشور قرار دارد، به تخريب و توهين و زوال تهديد شده است.

ادامه »

 نظر دهید »

محبت در اسلام

09 مهر 1390 توسط محمدی فرد

‌أ. حب ذات
يکي از خصوصياتي که در وجود انسان نهاده شده، حب ذات يا دوست داشتن خود است. علت بسياري از محبوبيت هاي انسان همين حب ذات است، دوست داشتن خوراک، پوشاک، مسکن و غيره ناشي از اين خصيصه است. بعضي از دوستي هاي انسان با ديگران به جهت استفاده و منفعت بردن از آنان است.
يکي از دلايل حب فرزند هم حب ذات است، اگر چه نفعي از فرزند عايد او نشود؛ زيرا از نتايج حب ذات حب بقاست و چون انسان فرزند را سبب بقاي نسل خود مي داند، او را نيز دوست مي دارد.
بنابراين، چون حب ذات موجب حرکت و کوشش موجودات براي بقا و فعاليت آن ها براي تکامل است، اسلام نيز اين خواسته ي طبيعي را ناديده نگرفته است و خداوند متعال دو قوه ي غضب و شهوت را به انسان ارزاني داشته تا با غضب در مقابل دشمنان جانش بايستد و با دومي، منافع و دوستان را به خود جلب نمايد.

 نظر دهید »

مدرسه علمیه النجیبیه کوشک

كد تقويم

مدرسه علمیه النجیبیه کوشک

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • پژوهشی
  • اجتماعی
  • مذهبی
    • download
  • آموزشی
  • اخبار مدرسه
  • رویدادهای قمری
  • رویدادهای شمسی
  • داستانک
  • شهدا
    • خاطرات
    • وصیت نامه

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

جستجو

پخش زنده حرم ها

مدرسه علمیه النجیبیه کوشک

اوقات

اوقات شرعی

قرآن پژوهی

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس